Undervisningsmateriale 'Mikroskopi'

Herunder kan du finde introtekster, lærervejledninger, kopiark og øvelsesvejledninger til øvelser med mikroskopet helt klar til brug i biologiundervisningen. Materialet er oprindelig udgivet i forbindelse med artikelserien 'Mikroskopi' i Kaskelot. I takt med at vi får produceret flere mikroskopiøvelser til Kaskelot, vil de løbende blive lagt ud her.

Planteceller >> Hent materiale - fra Kaskelot #227, oktober 2019

OBS ved indkøb af mikroskop

Når man skal til at indkøbe mikroskoper til biologilokalet, skal man først og fremmest være opmærksom på, hvad et mikkroskop er.

Det man skal bruge, for at eleverne rent faktisk kan se celler, organeller osv., er et lysmikroskop. Indimellem kan man finde digitale mikroskoper til få hundrede kroner, men de er ikke brugbare til undervisningen, da det reelt "bare" er et webkamera med zoom, og mange af de billeder man ser i reklamerne samt på indpakningen er ikke taget med dette "mikroskop".

Et godt skolemikroskop ligger i prisklassen 1500,- og opefter.

Dette skal et mikroskop have:

• Min. 400x forstørrelse. 600x er endnu bedre. Hvis man vælger et med 1000x, skal der bruges olie (immersionsolie), hvilket kan være et overkill i folkeskolen.
  • Krydsbord. Det bliver så meget lettere, hvis eleverne kan flytte objektet rund ved at dreje på et par hjul.
  • Underlys. Det fåes med både glødepærer, så mikroskopet skal i stikkontakten, samt med LED lys, hver kører mikroskopet sandsynligvis på batteri. Begge har sine fordele og ulemper: vil man have mikroskopet med ud? vil man have naturligt lys? Det kan anbefales at afprøve begge typer inden man køber.
  • Præparatsikring. En lille fjeder som sidder i objektivet og sikre, at eleverne ikke så let knækker præperatet.

Links:

Gennemgang af mikroskopets dele: >> Her

Ekstra mikeoskopiøvelser: >> Her

Litteratur:

Eigil Holm: Mikroskopi i Biologi.

Egil Holm: 200 botaniske skoleforsøg.

Egil Holm: 130 fysiologiske skoleforsøg.